Sokken in sandalen, verwassen polo's & 'gezellig'
15 juli 2025
Waarom spot je een Nederlander op vakantie vaak nog eerder dan de lokale menukaart? We dragen geen vlag, maar tóch zien we er altijd een beetje hetzelfde uit. Maar hoe kan dat eigenlijk? Waarom vallen we zo op? Juist als we er even helemaal ‘uit’ willen zijn? En wat kunnen wij hiervan leren als het gaat om herkenbaarheid, stijl en het bouwen van een identiteit die blijft hangen?
Melissa Vermaning
contentstrateeg
Wil je meteen door naar...
Je herkent ze uit duizenden. De Nederlander. Niet omdat ze een vlaggetje dragen of luid zingend door de straat gaan – al komt dat ook voor – maar omdat je als mens van nature getraind bent om te spotten wie ‘van jouw groep’ is. Ook wel 'own-race bias' genoemd: het fenomeen dat we gezichten uit onze eigen etnische of culturele groep beter herkennen dan die van anderen. Een soort oeroude sociale radar, ooit ontwikkeld om vriend van vijand te onderscheiden. En die radar doet nog steeds z’n werk, zelfs in het zwembad van een all-inclusive resort in Spanje.
Op vakantie pikken we elkaar er feilloos uit. Niet alleen door onze taal of directe houding, maar vooral ook door hoe we eruitzien en bewegen. En dat werkt wederzijds: voor veel mensen uit andere culturen lijken westerlingen op elkaar, net zoals wij dat soms van hen vinden. Niet vanwege een gebrek aan nuance, maar omdat we niet getraind zijn op elkaars onderlinge verschillen. Ons brein zoekt patronen en herhaalt wat het kent. Precies zoals bij sterke merken: hoe vaker je wordt blootgesteld aan herkenbare elementen – een kleur, een toon, een stijl – hoe sneller je het herkent. Die herkenning is geen toeval, maar aangeleerde intuïtie.
En als het aankomt op Nederlandse vakantiegangers, is die visuele en gedragsmatige 'huisstijl' sterker dan we zelf vaak denken. Nederlanders zijn op vakantie opvallend herkenbaar. Aan het volume, de directheid, de praktische wandelsandalen of het felgekleurde sportshirt. Zelfs als we proberen niet op te vallen, blijft het patroon zichtbaar.
Al deze signalen vormen samen een onbedoelde maar consequente merkstijl: eenvoudig, functioneel en zonder opsmuk. Voeg daar een bordspel, een zelfgesmeerd bammetje of een “gezellig!” aan toe, en je weet het zeker: daar zitten Nederlanders. Een huisstijl die je overal ter wereld herkent, zonder dat hij ooit formeel is ontworpen. En precies daarin schuilt de kracht. Want zoals sterke merken herkenbaar zijn aan hun kleur, vorm of gedrag, zo dragen Nederlanders op vakantie hun positionering letterlijk met zich mee. Niet altijd bewust, maar des te consistenter.
Uiteindelijk laat ons vakantiegedrag iets opmerkelijks zien: een ijzersterke en herkenbare merkidentiteit. Als land, als cultuur en als groep. We zijn een case study in positionering zonder campagne en branding zonder brandbook. Je hoeft geen logo te dragen als je hele uitstraling al vertelt wie je bent.
Onze felgekleurde shirts, Tupperware en ‘gezellig’-mentaliteit vormen samen een propositie die beklijft. Herhaling is geen zwakte, maar hier juist de kracht. En herkenbaarheid geen toeval, maar strategie. Misschien is dat wel ons geheime exportproduct: een vorm van praktische, soms ongemakkelijke, maar altijd oprechte branding. Je hoeft geen vlag te dragen als je merk al op je voorhoofd geschreven staat.
Bel ons via +31 6 10 75 25 51 of stuur een mailtje naar hallo@depositie.nl