Hoe de eiwit hype je...

High protein, low value?

Hoe de eiwit-hype je mandje sneller vult dan je spieren.

26 juli 2025

Je slentert door de supermarkt, grijpt gedachteloos een bak kwark… en dan zie je ‘m staan: die zwarte pot met koeienletters HIGH PROTEIN. Oef. Dat klinkt wel héél verantwoord. En hé, voor die ene keer in de drie maanden dat je de sportschool van binnen ziet, is dat toch wel echt wat je nodig hebt. Voor je het weet, ligt ’ie in je mandje

Melissa

Melissa Vermaning

contentstrateeg

Voorblad proteine

Wil je meteen door naar...

Eiwitten voor spierballen en… selfies

Het begon onschuldig. Sportscholen dicht tijdens corona, mensen die ineens thuis gingen planken, squatten en hardlopen. Gezondheid werd een hot topic - en social media deed er een flinke schep proteïnepoeder bovenop.

Op TikTok en Instagram vlogen de ‘fitfluencers’ je om de oren. Strakke leggings, rinkelende shakers, en natuurlijk: eiwitrijke snacks. Niet alleen voor de sportschoolbezoekers, maar voor iedereen die zichzelf een 'healthy lifestyle' aanmat.

En zo schoof proteïne langzaam van een voedingsstof die je nodig hebt, naar een lifestyle-symbool waar je voor betaalt.

Meer eiwit = meer omzet 

Merken zagen hun kans. Waar een pot kwark ooit nog gewoon “goed voor je botten” was, werd hij ineens high protein en kreeg een stoer zwart jasje.

Een klein schepje poeder erbij (of soms alleen een nieuw etiket) en de prijs ging gemiddeld 24% omhoog. Want als het eruitziet als power fuel, betaal je er ook naar.

Proteine pannenkoekenmix

De kracht van kleur

Zwart. Strak. Soms met een bliksemschicht of een gespierde arm erop. Alles aan die verpakking roept: “Ik ben geen snack, ik ben serieuze voeding.”

Het is geen toeval. Zwart staat voor kracht, discipline en exclusiviteit. Voeg daar wat stoere slogans aan toe en je krijgt het gevoel dat je zonder dit product iets mist in je voedingspatroon.

Fear of missing gains

Met slimme angstzaaiers als: “Jouw dagelijkse bron van eiwitten”, “Voor optimaal herstel” impliceren de merken dat je zonder hun product misschien niet genoeg eiwitten tot je krijgt of minder goed herstelt.

Dat samen met die krachtige visuals, wordt de druk extra hoog. Je krijgt het gevoel dat je zonder hun eiwitreep of -shake niet optimaal presteert, minder fit bent of zelfs achterblijft op anderen. En in een wereld van #FOMO willen we dat risico natuurlijk niet lopen. Dus hup, nog een proteïne-reep in het mandje.

Proteine producten mandje

Eiwit is het nieuwe snacken

Vroeger zat proteïne in shakes en kwark. Nu vind je het in chips, koekjes, crackers, pindakaas en zelfs ijs. Soms omdat er écht extra eiwit in zit, maar vaak omdat er gewoon een nieuw label op is geplakt.

Het resultaat? Snacks die er gezonder uitzien, maar vaak nog steeds gewoon… snacks zijn. Alleen wat duurder.

De les achter de hype

Ja, eiwit ís een belangrijke voedingsstof. Maar de marketing eromheen tegenwoordig nog veel belangrijker. Slimme merken liften mee op een trend, geven hun product een visuele make-over, en verkopen niet alleen voeding — maar vooral een gevoel.

Dus de volgende keer dat je die high-protein-kwark pakt, check even de ‘gewone’ variant ernaast. Misschien is het verschil vooral… de verpakking.

Klaar om van jouw merk een BÄSTSELLER te maken?

Bel ons via +31 6 10 75 25 51 of stuur een mailtje naar hallo@depositie.nl